سبک زندگی فامیلا


برنج، خوراک غالب مردم مشرق زمین

آخرین وعده غذایی که خوردید چه بوده؟ می‌توانید جواب این سوال را بدهید؟ حالا از همکار یا همکلاسیتان هم سوال کنید. از هر ده ایرانی احتمالا هشت تای آن‌ها در روز برنج یا یک نوع غذا با برنج می‌خورند، آن هم به عنوان وعده اصلی. این گیاهِ سفیدرنگ که در دسته غلات قرار می‌گیرد، یکی از محتویات اصلی سفره‌های مردم مشرق است. از چین و ژاپن گرفته تا عراق و ایران. اما چرا این غذا در رژیم غذایی این بخش از جهان، این قدر محبوب است؟ برنج چه فواید و ضررهایی برای ما دارد و بهتر است چطور خورده شود. با هم بخوانیم:

می‌گویند ژاپنی‌ها حتی برای صبحانه هم برنج می‌خورند. در شرق دور، برنج چنان اجر و قربی در رژیم غذایی دارد که اغلب اوقات بدون ادویه یا چاشنی خورده می‌شود، یعنی فقط با کمی نمک. برنج ژاپنی کوتاه‌تر از برنج ایرانی است و حدود دو هزار سال است که عضو اصلی وعده‌های غذایی شده. در این قسمت از جهان غذا با برنج بسیار طبخ می‌شوند که جایشان را در رژیم غذایی بین‌المللی هم باز کرده‌اند مثل سوشی یا برنج سرخ شده. شاید برای همین است که پوست ژاپنی‌ها انقدر شفاف است، برنج سرشار از نیاسین و ویتامین دی است.
اما فواید برنج به ویتامین‌هایش خلاصه نمی‌شوند. حتی یک غذای ساده با برنج مثل پلومرغ یا عدس‌پلو، می‎‌تواند منبع انرژی باشد و اگر آن را با سبوس میل کنید حسابی به دستگاه گوارش و فشار خونتان خدمت می کند. غذاهای برنجی ایرانی اما بیشتر از این حرف‌ها هستند. هر نقطه‌ای از ایران رژیم غذایی خودش را دارد. ما برنج را دم می‌کنیم و در شمال با خورش‌هایی مثل سیرابیج و در جنوب با انواع ماهی سرو می‌کنیم. دلمه، پلوهای مختلف و... هم همه به برنج متکی هستند. همچنین چلوکباب یکی از غذاهای برنجی ایرانی است که خیلی‌ها به آن "بشقاب ملی ایران" می‌گویند و بدون برنج معنایی ندارد!
مردم خاور میانه، سلایق مشترکی در رژیم غذایی دارند. غذاهای کشورهای عرب هم به ذائقه ما نسبتا نزدیک هستند. مثلا منسف یکی از غذای ساده با برنج است که در کشورهایی مثل اردن، فلسطین، سوریه و عراق حسابی طرفدار دارد و یک جورهایی غذای عید و مهمانی است. منسف یعنی سینی. این غذا هم در یک سینی بزرگ سرو می‌شود و حسابی پرملات است. ماده اصلی‌اش برنج است اما زعفران، روغن، هل، دانه کاج و بادام و گوشت بره هم عطر و طعمش را متفاوت می‎کنند.
برنج دنیایی از فواید است نه؟ خب بد نیست کمی از مضراتش هم بخوانیم. البته مطمئن باشید که اگر زیاده‌روی نکنید به هیچ کدام از آن‌ها مبتلا نخواهید شد. یک غذای ساده با برنج سفید، سرشار است از کربوهیدرات و این با وجود انرژی‌بخش بودن، چاق‌کننده هم هست. همچنین انسولین دارد و مصرف بی‌رویه‌اش می‌تواند باعث دیابت شود.

درباره ما

فامیلا در سال ۱۳۸۴ با هدف تکمیل سبد خانوار مشتریان ثبت گردید و با تولید انواع ماکارونی وارد عرصه مواد غذایی شد و به تدریج محصولاتی چون رب گوجه فرنگی، تن ماهی، سس کچاپ، روغن زیتون، سرکه سیب و دانه زیتون را به سبد غذایی خود اضافه کرد.

خدمات مشتریان: ۰۲۱۸۶۵۲

ایمیل: info [at] familafamily [dot] com

نقشه سایت